Monday, October 24, 2011

Tangisan Anak Kecil

Salam


Entry kali ni aku nak story pasal anak arwah kakak aku. Nama dia Muhammad Adam Wafi. He's adopted child kakak aku since he's 2 months years old. Adam amat disayangi dan dikasihi arwah akak aku...adam ni xla seperti kanak2 lain coz dia menghidap Autisme tapi berkat kesabaran didikan arwah akak aku..dia boleh bercakap dan berjalan pada usia yang agak lewat dari kanak2 yang lain. Aku amat simpati dan sedih mengenangkan nasib adam yang kehilangan tempat bermanja pada usia yang begitu muda (6 tahun). Sejak akak aku dimasukkan wad, setiap kali dia datang melawat dia akan pergi ke katil ibunya dan berdoa "Ya Allah, selamatkanlah ibu aku". Luluh hati setiap pelawat yg datang ziarah akak aku...aku apatah lagi!!Nangis dan nangis saja coz i'm know the way yg bakal adam lalui jika apa2 berlaku kat kakak aku!!Lepas dia berdoa dia kan jumpa nurse yg dia sendiri panggil dktor.Dia akan cakap.."doktor bole tak saya bawak balik ibu saya!!!". Adamm...jgn la mcm tu!!!sedihh toksah cakap la...2 hari ibunya dimasukkan wad dan 2 hari jugak la ibu dia xbercakap ngn dia..keadaan adam amatlah tidak terurus. Baju lain seluar lain..ye lah, aku sendiri pun masih terkejut ngn apa yg berlaku coz selama ni totally 100% kakak aku yg uruskan dia kecuali sakit demam adam xpun pembelian peralatan harian adam adalah jugak akak aku mtk temankan dia. Ubat dia serta makan minum dia mmg akak aku yg uruskan..Sehingga lah ibu adam kembali menghadap Illahi, dia masih mahu ibu dia peluk dia seperti selalu sebelum dia tdo. Tgn ibu yg di Qiammkan diambil dan di bawa ke dadanya dan minta ibu dia lakukan seperti slalu. Adam...sungguh tidak mengerti yg ibunya telah pergi..Disaat ibunya dikapankan, menangis2 dia kerana ibu janji nak pulang tapi napa ibu tdo!!!Adam..ibu xtdo dik, ibu telah pergi...Ya Tuhan!!!Napa la ko ambil ibunya tika ini. Dugaan baginya untuk lalui kehidupan tanpa ibu...Saat ibu dibawa ke tanah perkuburan, tika itulah adam menyatakan yang "adam sayang ibu!ibu adam sayang ibu!!". Menangis sedara mara didalam van jenazah bila terdengar kata2 adam...Sampai la disaat2 kami akan meninggalkan ibu adam seorangan menghadap illahi, adam menangis mendakap batu nisan mengajak ibu balik bersama...Hanya abang ipar aku saja yang mampu memujuk adam sbb sedara mara yang lain semuanya menangis melihat adam yang meratap pilu ibu telah tiada...Tapi satu sifat adam yang terpuji yang xpenah nampak pada kanak2 lain yang seusia dgnnya. Setibanya jenazah ibu dari hospital ke rumah aku pada malam 7hb Oktober...setiap saat setiap minit adam akan mengaji disisi jenazah ibunya walaupun xsemua bacaan yassin betul susunnya. Jemu baca yassin, dia akan mengaji ayat2 suci Al-Quran sehinggalah ibunya dibawa untuk dimandikan dan dikapankan besok hari...Datang lah sedara-mara dari mana pun..dia tak kisah, yang dia kisah..aku nak baca yassin utk ibu aku!!!Tinggallah dunia mainan dan kejar2 mengejar dengan sepupu sepapat sbb korang masih ada ibu..tapi AKU?




I'M SO PROUD OF YOU, ADAM!!!

No comments: