Thursday, January 5, 2012

Kesusahan Hari INI...

Salammmmm...
Korang penah tak susah?kita sebagai manusia klau xpernah susah tu amatlah bertuah hidup manusia tu kan...aku penah susah seawal usiaku 21tahun!!!waktu time blajar dulu idup aku agak susah bila mak aku jatuh sakit tahun 2006...mak aku kena stroke!!!time tu aku nak survive idup as student sem akhir amat2 lah mencabar daya ketahanan aku..aku tau abah aku perlukan banyak duit utk buat rawatan mak aku..jadi aku terpaksalah bekerja sambil belajar..
waktu tu aku ada sangkut 2 paper di sem akhir..aku cari duit sendiri dengan cara sebelah pagi aku buat keja partime sebagai account clerk di Ampang..key in ja urusniaga company tu dalam UBS Accounting..gaji aku ciput je hanya rm400 tapi cukup la nak survive idup bayar umah sewa ngn cover sikit duit poket...keje kerani tu masuk kul 9 xpun kul 10pagi sampai 5ptg..pergi naik rapid kl sampai LRT Pandan Jaya pastu tukar naik LRT sampai Cempaka pastu tukar lagi naik bas rapid KL plak nak ke Ampang Jaya..abis je keje kat opis tu aku tukar baju yang aku dah bawak siap2..baju uniform salesgirl Jusco..aku masuk keja kat Jusco plak pkul 630ptg sampai 1030mlm..dari tempat keja aku naik bas rapid tukar naik LRT sampai maluri pastu menapak plak ke Jusco Cheras...
Abis je keje Jusco dlm pkul 11mlm aku tggu bas rapid utk balik shamelin..penat toksah cakap la wehh..balik umah klau besoknya ada kelas..bukak buku jap belek apa yang patut...lepas tu tdo..bila abah call tanya ada duit blanja tak..aku tipu sunat cakap ada..mcm xsampai hati nak mintak duit..if aku xcukup pun aku mintak la pinjam ngn kawan2 umah jap sementara aku nak dapat gaji..makan pun ala kadar ja untuk las perut..klau ada duit gaji lebih, aku balik kampung tgk mak aku...anak mana yang xsedih tgk mak yang dulunya selalu berborak selalu bergelak tawa sama tetiba xkenal sapa yang datang...dah tu badan mak plak nampak susut..
tapi alhamdullilah mak aku kuat semangat orangnya..dia cuba utk melawan penyakit dengan cara bagi respon positif..aku bersyukur sgt2 kerana sampai ke hari ni..aku masih ada mak walaupun mak aku masih stroke!!atleast aku boleh nampak dia hari2..Hidup aku jadi tabah dan kuat selama ni kerana mak aku!!!bila aku pandang wajah mak aku yang setiap saat tersenyummm dan ketawa, aku rasa aku bersemangat untuk teruskan hidup walaupun dia xtahu yang anaknya amat susah untuk survive hidup dikala ini...

"Hidup memerlukan pengorbanan. pengorbanan memerlukan perjuangan. perjuangan memerlukan ketabahan. ketabahan memerlukan keyakinan. keyakinan pula menentukan kejayaan. kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan."

2 comments:

Cik Aini Lavender's said...

awk masih betuah sbb stil ada mak..even mak awak x sihat tp awk ttp bleh tgk dia..bersyukur sgt dr xde mak =(
hope awk tabah n mak awk cpt sembuh =)

miamyra said...

makasih...semoga ketabahan ni sentiasa berkekalan..aminn