Wednesday, March 21, 2012

Imbas Kembali: Zaman Kanak-Kanak yang Meriangkan

Seronok bukan?Apabila diingati semula kenangan semasa zaman kanak-kanak dulu. Pulang daripada sekolah, makan tengahari dan keluar bermain dengan kawan2 yang lain sampai ke petang. Tapi klau aku mana bolehhhhh...balik sekolah, lepas lunch keluar umah pergi bermain2..nak kena kejar ngn mak aku..hah cuba lahhh!!!!




Balik sekolah..walau penat camner pun...hang kena jugak buku sekolah belajar sampai pukul 5 ptg sebab mak aku dah buat jadual. nak xnak kena belajar jugak...tapi aku tipu jugak mak aku...masa tu femes citer Oshin.ala citer korea yang dukung anak kat belakang tu...haaaa..mak aku layan la crita tu kat ruang tamu, aku belajar kat dalam bilik...agak2 lama sikit aku belajar dah jemu dah ngadap buku...aku keluar la kot tingkap bilik..mana bleh tahan wehhh...member2 tengah bersuka ria mandi sungai kat tepi umah..aku pun join la sekali.perangai serupa jantan ohh aku waktu kecik2 dulu..conpem bila mak aku sedar yg dah pukul 5ptg tapi si mira ni tak keluar2 bilik..mak aku dah tau dah..konpem aku lari keluar ikut tingkap. Dah la malas belajar, mandi sungai pulak...2 hari xleh langsung keluar umah..PADAN MUKA!!!!hahahaha




Part yang paling best masa kecik2 dulu...masa aku nak ikut abg aku ngn sepupu lelaki yg sebaya abg aku nak gi main beskal..masa tu budak2 lelaki gila beskal BMX...bapak aku belikan abg aku beskal tu la..aku plak dibelikan beskal kecik je yang ada roda 3...ko ingt aku nak?roda tu aku cabut..tak rock arr!!!lagipun puas kena ejek ngn abg aku...aku ngn dia memang tak sebulu sebab dia perasan yang dia bongsu...hakikatnya dia tak leh terima kenyataan sebab ada aku..hahahaha




Korang tau, abg ngn sepupu aku tu boleh pulak kayuh beskal laju2 tinggalkan aku kat belakang sebab taknak kasi aku ikut..ish2..ape ke zalim abg camtu!!ahhh..xkira, aku kayuh jugak laju2 ikut dorang...dorang xnak bawak aku napa tau...aku dulu masa kecik2 tak comelll...dahi jendoll, rambut pendek mcm jantan..dah tu suka pakai seluar pendek...samseng kampung dusun tull!!Balik umah dua2 kena bambu..xkira abg ke adik ke..sama ja nakal!!!mak aku dulu memang garang tahap singa lahh!!!dah la aku ikut..beriya2 nak pegi,alih2 nak balik..dah penat nak kayuh beskal..terpaksa la abg aku balik umah dulu, amik motor bapak aku...pegi angkut beskal aku taruk belakang motor pastu letak aku dalam bakul motor...masa tu dia baru 12tahun...aku plak 4 tahun...huh!!menyusahkan org...tu la ayat dia!!!




Besoknya pulak...dorang tggu aku tdo ja baru dorang nak kluar main..tapi hakikatnya..aku akan sedar bila dorang nak kluar sebab setiap kali nak mula kayuh beskal..dorang akan buat "preng!!preng!!prenggg peng peng!!!".ala2 mcm start motor walhal naik beskal je pun..awal lagi aku melompat bgn semata2 nak ikut...tapi abg aku lagi cerdik..umah kitaorg dulu banyak ngn kambing biri2 terlepas...so kambing tu akan makan rumput tepi umah..abg aku yg otak agak "cerdik pandai" ni...gi ikat tali kambing tu kat beskal aku...pastu nye halaunya kambing2 tu balik umh tuannya..bukan setakat kambing je balik...skali2 ngn beskal aku kambing tu bawak balik...nangis2 aku sbb beskal aku calar2 abis..walaupun beskal tu dh buruk gara2 abang aku jadi mekanik tak bertauliah...tapi aku tetap sayang beskal tu kerna dialah pertama dlm hidupku...ayat tak leh blah ohh...tak pasal2 bapak aku kena pegi tuntut balik beskal aku kat umah tuan kambing tu..ngamuk2 nak beskal baru...akhirnya bapak aku pegi la jugak carikan yg baru yang lebih besar..yang lebih mantap dan yang lebih gagah dari abg aku punya!!!terima kasih byk2..klau tak kerana dia..aku xdapat la beskal baru..hihihi..




Bila kami lepak bersama sekarang..biler citer2 balik kenangan masa kecik2..mesti sekeluarga gelak..Macam2 ragam adik beradik...korang punya zaman kanak2 camna?kongsi la kat sini sama saya...boboiiii!!!!

No comments: